Fortsätt till huvudinnehåll

Uppdatering- plugg, träning & kost

Hej!

Nu var det länge sedan jag skrev något på denna bloggen. Sedan sist, då jag fortfarande bodde i Schweiz har det hänt en hel del. Jag har flyttat tillbaka till Sverige i slutet av Maj 2011. Sedan dess har jag jobbat här. I höstas påbörjade jag mina studier till Personalvetare på Linnéuniversitetet i Växjö. Jag trivs jättebra med studierna, klassen är toppen. Jag pendlar mellan Jönköping och Växjö vilket varken är särskilt dyrt eller jobbigt.



Mitt huvudsakliga fokus just nu utöver plugget är träning och kost. Jag har kört LCHF ett bra tag innan jag började träna. LCHF funkar bra. Kolla gärna på mina recept (finns även annat än LCHF där) för inspiration om du är sugen på att testa LCHF: http://miasrecept.blogspot.se/search/label/LCHF Jag försökte träna och köra LCHF samtidigt men konstaterade att jag fick kramp. Musklerna behöver kolhydrater för att kunna jobba, så det jag gör är att försöka äta vanligt nu och träna ordentligt. Jag äter mycket frukt och försöker att äta grönsaker till mina måltider, men det funkar inte alltid så bra. Så kosten måste jag fila på mer.

Det jag dock stolt kan meddela är att jag har gått ifrån att knappt träna något till att träna regelbundet. Jag har hästen som jag rider på 2 gånger i veckan och sedan tränar jag på Friskis&Svettis 2-3 dagar i veckan. Oftast 2 ggr gym pch 1 gång pass. Jag märker verkligen skillnad! Jag började träna i slutet av mars och har hållt på hela april, nu är det början av maj. Jag har gått ner 10kg i vikt, men sedan stått still i en månad, men jag känner och ser jag att min kropp formas om. Mina lår har blivit fastare, jag ser musklerna på armarna när jag spänner dem, jag börjar se konturer av mina revben. Det jag måste berätta är att jag väger för mycket. Jag skäms inte för det, men det är ett faktum. Från att alltså inte tänka på kost och träning har jag alltså nu gått till att vara medveten och ha ett mål.

Mitt mål är att gå ner minst 20 kilo på ett år. Vilket jag verkligen hoppas att jag lyckas med. Detta ska jag göra genom att fortsätta träna 4-5 gånger i veckan och trimma min kost ännu mer. Jag har lyckats med 20 kilos viktnedgång en gång tidigare. Då dock utan att träna något vidare.

Jag tror att anledningen till varför jag inte gått ner i vikt denna månaden är just för att jag tränar som jag gör. Många jag pratat med säger att jag bygger muskler, som alla vet, muskler väger mer än fett. Så folk har sagt till mig att jag kanske till och med går upp i vikt för att sedan tappa vikt när musklerna börjar bränna det fett jag har för mycket av. Jag hoppas att det stämmer.

Ett tips om du vill ha motivation, för det behövs verkligen, är en app eller hemsida som heter Endomondo. (klicka på namnet för att komma dit) Där kan man knappa in sin vikt, längd och vad och hur länge man har tränat. Där ser man också exakt hur mycket man tränat och hur många kalorier man förbränt under träningen. Den räknar ut olika antal kalorier beroende på hur mycket man väger. Så den är riktigt bra. Den är gratis och finns att ladda ner påbl.a. iPhone. Den har inbyggt GPS tracking vilket gör att du ser var och hur långt du har gått, ridit, cyklat osv. Jag tycker att det är så himla peppande att se att jag faktiskt har gjort så mycket som jag har varje gång jag går in där och kollar. Ibland känns det overkligt efter att faktiskt i princip inte tränat medvetet eller aktivt alls innan. Nedan ser du hur det såg ut i april med träning för mig. Varje gubbe per dag är ett träningspass. När det t.ex. är en rodd gubbe, en löpbandsgubbe och en styrketräningsgubbe är det så att jag har rott, gått på löpband och styrketränat, dvs. ett pass på gymmet. När det är en gående gubbe och en ridande gubbe är det att jag varit i stallet och fixat (mockat, gått och hämtat hö osv.) och sedan ridit. Det är verkligen superkul och jättemotiverande att se vad man gjort.

Så, nu ska jag göra mig i ordning och packa väskan, ska iväg till vänner på Tjörn senare idag och stanna över helgen, hoppas du kan få ut något av det jag skrivit! Jag återkommer!

Hälsningar, Mia





Kommentarer