Fortsätt till huvudinnehåll

Provjobba

Idag är det dags att provjobba inför eventuellt sommarjobb. Det ska bli spännande eftersom det är på ett hem för unga som hamnat snett och på avvägar i samhället. Jag har mycket förväntningar och är lite nervös. Samtidigt känner jag mig väldigt säker på mig själv, var jag står, vad jag tycker, kan kontrollera känslor och reaktioner hos mig själv i olika situationer. Men detta blir något helt nytt, något som jag aldrig trodde att jag skulle jobba med. Trots det är det lite av en skräckblandad förtjusning, ett socialt experiment för mig själv. Att testa gränser och visa vad jag går för i sociala sammanhang jag aldrig hade hamnat i annars. 

Under tiden jag nu tillbringat i skolan har vi läst ämnen som sociologi, socialpsykologi, pedagogik och psykologi som jag är övertygad om kan hjälpa mig att förstå mycket av det som kan hända i ett jobb som detta. Så det sociala och kommunikativa känner jag mig säker på. Men på ställen som detta är det regler och sociala normer jag måste lära mig. Ny på arbetsplatsen med ungdomar som vill testa gränser. Det blir en riktig utmaning :-)

Nu ska jag strax iväg, men jag återkommer om hur dagen har gått. *håller tummarna*

Ha det gott! / Mia

Kommentarer