Fortsätt till huvudinnehåll

6 veckors kontroll / Nålröntgen

Idag var det dags att gå på 6 veckors kontroll efter operationen. Gick upp på morgonen och vägde mig efter "ja ni vet vad man gör först på morgonen". Vågen visar då 97,8 kg och jag är helnöjd, ytterligare ett kilo under 100-strecket som jag passerade för cirka en vecka sedan.



Vid 10 var det dags att träffa min dietist. Vi började med att väga mig. 94,8 kg. Gissa om jag blev chockad. Vågen hemma visar 3 kg för mycket! Hahaha! Gissa om jag blev nöjd?!?! Vi pratade om hur de sex första veckorna gått. Hon påtalade vikten av att äta proteiner i första hand. I och med att jag går ner i vikt så fort tar kroppen inte bara av fettet utan även av musklerna om jag inte får i mig nog med proteiner. En av sakerna som jag märkt av nu efter op är att jag tappar mycket hår, detta beror också på att kroppen saknar proteiner i början. Så det är väldigt viktigt att jag får i mig nog. 


Jag berättade om att jag upplevt problem med mjukt bröd och i princip all mat jag ätit ute på restauranger. Vi fastnade vid en incident på McDonalds där jag åt för ca 2 veckor sedan. I min enfald trodde jag att wraps är hyfsat nyttiga, men när jag ätit 1/4 wrap började jag må så illa att jag var tvungen att springa på toaletten och spy upp allt igen. Tunnbrödet var för klibbigt och kycklingen för fet. Jag har även hunnit testa en cheeseburgare som jag knappt ens orkade hälften av och även en fiskburgare där jag åt hälften utan det ena av bröden. Båda dessa gånger har illamåendet inte varit lika illa som med wrapen men ändå kommit. Jag har helt enkelt konstaterat att McDonalds, trots att det är ett smidigt alternativ ibland, helt enkelt är ren skitmat som jag inte mår bra av på grund utav att det helt enkelt är onyttigt som fasen. Så jag får försöka att hitta bättre snabbmatsalternativ i de fall det skulle behövas. 


På eftermiddagen var det dags för en röntgen av magen nere i Värnamo eftersom jag tjatat tillräckligt länge på dem. De konstaterade i sitt brev med kallelsen till mig att de inte ens var säkra på om det finns en nål i magen. Så det kändes ju också helt sjukt. Fick tips om att Kuratorn på sjukhuset i Eksjö kan hjälpa mig med anmälan angående "nålincidenten". Så det blir nästa steg nu när de nya röntgenbilderna är tagna. Läkaren kommer att skriva sitt utlåtande inom 1-2 veckor och då kan det konstateras exakt hur det ligger till. Så det är bara att vänta och se hur det ser ut sedan.

Nu återgår jag till lite torsdagsfilm här med tjejerna :)

Kram på er!/ Mia

Kommentarer