Fortsätt till huvudinnehåll

KUB-test & NIPT-test

 Den 25:e april (vecka 12 i graviditeten) åkte min sambo och jag till Kvinnokliniken i Värnamo för att göra ett s.k. KUB-test. Det är helt frivilligt. Men eftersom jag är över 35 år gammal (37 i år), kände jag att det inte var fel att göra det.

Väl på mottagningen var jag lite nervös. Vi fick inte komma in förrän 20 minuter efter bokad tid och barnmorskan hälsade knappt. De som känner mig vet att jag är väldigt social och lätt att ha att göra med. Så jag försökte få igång en konversation under tiden som ultraljudet började. Jag ställde frågor om vad vi såg, vad det var hon skulle titta på osv. Men under hela ultraljudet kändes det som att barnmorskan inte ville prata. Hon svarade väldigt kort och nästan otrevligt. 

I en av situationerna frågade jag om man redan nu kan se kön på ultraljudet. Svaret var "Varför undrar du det?". Jag blev förvånad över svaret. Svarar man ens så? Jag förklarade att det hade roligt att veta om man redan kan se det, men att det i sig inte var så viktigt. Barnmorskan snäste "Det är för tidigt för att se det". Hur skulle jag kunnat veta det? Det är första barnet, men inte ens det hade hon frågat, heller inte hur jag mår eller något annat som en person som hade kunnat föra ett samtal hade gjort. 


Efter undersökningen blev vi hänvisade in på barnmorskans kontor och där skulle vi få reda på resultatet. 

Barnmorskan knapprade på datorn, troligen för att få in den data som skulle leda till resultatet. Hon började med att säga att riskbedömningen indikerade att det fanns 1:50 risk för att barnet kunde ha en kromosomavvikelse för Trisomi 21, Downs Syndrom. I min hjärna började tankarna flöda. 1:50 är inte mycket och vad innebär detta. Frågorna som svirade i mitt huvud var - Vad är det för faktorer som leder till det här resultatet?

Det som inte gick in i min hjärna var att det är en "riskbedömning". Det är inget resultat och ingen diagnos. Men just där och då kändes det som jordens undergång.

Downs synrom behöver inte vara världens ände. Men för mig som troligen bara vill ha ett barn och som dessutom gör karriär och tycker om att leva livet fullt ut, kan helt enkelt inte tänka mig att offra så mycket energi, tid och extra omsorg en sådan diagnos skulle kunna betyda. Det är min helt personliga bedömning och den kan ingen ta ifrån mig, att ha åsikter om den är inte relevant. För det är inget någon som inte varit i exakt samma situation kan förstå sig på.

Vi blev direkt erbjudna att göra ett NIPT-test samma dag. Det innebar att jag fick ta ett blodprov på labbet. Detta ger ett 99% säkert resultat, dels om det finns någon form av trisomi/kromosomavvikelse, men också könet på barnet.

1-2 veckor skulle det ta innan resultatet skulle komma via 1177.se. 1 vecka gick. Inget resultat. 2 veckor gick, inget resultat. Dock kom ett telefonsamtal den . Det var en läkare som ringde från Kvinnokliniken. Hon berättade att det i vissa fall kan vara så att testet inte kan avläsas. I mitt fall handlade det om att mitt blod innehöll för lite av barnets blod. Tydligen kan det bli så ibland. Vid frågan om ett till NIPT var aktuellt var svaret att risken fanns att resultatet blev det samma och då hade vi så att säga "slösat" två veckor till. Så hennes förslag var att istället göra ett fostervattenprov. Så det bokades in istället. Mer om fostervattenprovet i nästa inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fostervattenprov

 Den 16 maj var det dags för fostervattenprovet. Jag hade läst om det och kände mig trygg med överläkaren som skulle utföra det. En överläkare som forskat mycket och som är erkänt duktig på det hon arbetar med. Man ska vara noggrann med vem man ska få vård hos, framför allt när det är spåass känsliga grejer som ett fostervattenprov. Inför det här "ingreppet" hade jag också informerat Kvinnokliniken om att jag inte accepterade att den barnmorska som gjort KUB-testet skulle vara med på fostervattenprovet och gav feedback på hennes opersonliga och oproffsiga attityd. Så hon ersattes av en supertrevlig annan barnmorska som ställde exakt de där frågorna jag ville ha, som gjorde att jag kände mig trygg innan vi satte igång.  Överläkaren förklarade hur ingreppet skulle ske så att jag kände mig trygg med vad som skulle hända och började sedan att söka efter en bra plats att kunna sticka nålen som skulle gå igenom min mage till livmodern där de skulle suga ut fostervatten. Ingen bedöv...

Yesterday evening and glasses....

So, do they just like it or do they love it?! I think they really love and enjoy it! "Hey! May we have a little privacy please!" So these are my new glasses, they should be ready in the beginning of the coming week.

Gravid (skrivet 3 mars 2022, men publicerat 24 maj 2022)

Efter att ha varit barnlös, dvs inte blivit gravid trots försök, sedan augusti 2020 har det nu äntligen hänt! Jag är gravid!!! Igår 8/3 2022 åkte jag till Göteborg för att träffa en gynekolog som skulle kunna hjälpa mig att utreda varför jag inte blir gravid. Min egen förmodan - PCOS. Landstinget i  Jönköping vägrade ju att ens träffa mig pga för högt BMI.  Väl i Göteborg åkte jag förbi kliniken dit jag skulle. Jag kom dock inte fram eftersom det, som alltid, var vägarbete i Göteborg just där. Jag körde fel och kom ut i en helt annan ände av stan. Närmsta parkering - Nordstan. Fel sida av stan. Jag satte fart att gå mot adressen dit jag skulle. GPS:en sa 20 minuter. Det var 10 minuter tills jag skulle ha min tid. Stessad, genomsvettig och slut kom jag fram efter 20 minuter. Hade peppat mig själv hela vägen för att inte ge upp. Jag hade ju ett mål med varför jag hade tiden. Framme vid disken för att tas emot säger kvinnan att jag skulle vara på deras andra mottagning. 30 minute...