Fortsätt till huvudinnehåll

Att-göra-listor (prioriteringar på jobbet och i vardagen)

Hejsan!

Vardagseffektivitet är ju ett alltid återkommande och spännande ämne som berör dem flesta av oss. Dock är det likförbannat svårt att klara allt man tar sig för ändå. För mig funkar to-do-listor bäst. Oavsett om det gäller städning, aktiviteter, jobb, inköpslistor eller olika ärenden jag ska göra på fritiden.

Men det slutar inte vid en lista med allt som ska göras. Det ska prioriteras med. Vad är viktigast (måste), vad är ganska viktigt (borde), vad förväntar andra sig av mig (måste/borde), vad är viktigt för mig (vill) och vad kan vänta eller beror på någon annan (senare). Man kan dela upp det i fyra grupper A, B, C och D.

- A är det som måste göras, helst direkt, idag.
- B är det som jag borde göra men som inte är superviktigt, kan vänta tills i morgon eller under denna veckan.
- C är det som kan vänta lite, räcker med under denna eller nästa vecka.
- D är saker som jag inte kan påverka där jag exemelvis väntar på någon annan. T.ex. Jag behöver en nyckel för att komma in i ett förråd men den har någon annan. Ett D kan alltså vara ett A, men eftersom det inte hänger på mig hamnar den under D eftersom jag inte kan påverka den här och nu, även om jag till exempel kan "tjata/driva på" på personen i fråga som det hänger på. Då ligger den inte och gnager på mig, för det ligger inte på mitt bord.


Nu är det naturligtvis inte så jag hanterar allt hemma, med listor och indelningar. Så sköter jag dock gärna mitt jobb. Men sättet jag använder mig av att-göra-listor och hur jag prioriterar mellan uppgifter är det samma. Men jag håller mycket i huvudet när jag är hemma istället. Det går så länge det inte blir för många punkter. Börjar jag känna mig stressad så är det förmodligen för många punkter på den osynliga listan. Då skriver jag ner dem och jag får en överblick. Just överblicken är så himla viktig, för det är den som gör att man även i stressade situationer med "mycket att göra" kan känna att man har kontroll. Har jag kontroll så känner jag mig lugnare --> känner jag mig lugnare får jag ordning på saker och ting --> har jag ordning på saker och ting får jag saker gjorda --> får jag saker gjorda så blir min lista kortare och jag behöver inte känna mig stressad och får kontroll på saker och ting igen.



Ytterligare en sak som jag personligen tycker är bra är att om två saker har lika hög prioritet, så gör jag det som går fortast först. En punkt borta, mindre stress. Andra väljer att ta det som tar tid och är jobbigare först, men varför? Det är ju antalet punkter man vill minimera och helst fort som tusan. Så tänker jag. Ju färre punkter, ju lättare är det att få tillbaka kontrollen, så att jag kan påverka min egen situation.

Fördelarna med att-göra-listor är många, men det jag känner är det bästa är att jag själv lätt kan följa upp det jag gjort. Jag kan känna mig nöjd för att jag har uträttat det som är struket. Skulle dessutom någon få för sig att ifrågasätta vad jag gör eller påstå att jag inte gjort något eller tillräckligt så är det bara att visa listan. Skitsmidigt!

Det jag vill ge med dig som läser detta är dock även detta. Det är okej att skita i saker och ting ibland också, så länge det inte påverkar dig och din omgivning på ett negativt sätt. Du får säga nej, du får säga att du inte vill, du får säga att du inte känner att du har tid och du får säga att det blir för mycket! En liten härlig lista på saker som dock verkligen är viktiga (åtminstone för mig) står på följande lista.



Nu ska jag fortsätta min dag, hoppas du kan dra nytta av det jag skrivit!

Ha en fortsatt bra dag!

// Mia

Kommentarer