Fortsätt till huvudinnehåll

Veckoavstämning med läkaren

 Igår hade jag avstämning med min läkare kring hur första veckan med intag av Mysimba gått. Som jag skrev i mitt inlägg igår så fungerar det förvånansvärt bra. Effekten är bra och jag märker tydlig skillnad vad gäller mättnad, hunger och känsla av "belöning". Mättnaden kommer fortare, hungern känns inte lika tydlig och med "belöning" menar jag den där känslan av att stilla ett sug. 

När jag är hungrig nu känns det mer som att "det är dags att äta för energin börjar ta slut", tidigare kunde det vara "HUNGRIG! GE MIG MAT!". Det vill säga impulskontrollen eller inpulsstyrkan är mycket mer reglerad.

Gällande belöningskänslan så är det ju framför allt suget som försvunnit. För min del handlar det om kolhydrater i allmänhet, men framför allt chips/ostbågar och sockersug. Jag känner inte behovet av det. Det är detta som gjort att jag lättare kan följa tallriksmodellen som jag beskrev i gårdagens inlägg. Jag är inte sugen på allt skräp och jag får inte heller någon "kick" när jag tar exempelvis en godisbit eller chokladbit. Det smakar gott, men jag får inte känslan av "Mmmmm....vad underbart".

Triggervarning och ett varningens finger - Jag tror att det senare jag skrev om, kring belöning är en del av vad som kan göra att vissa som tar Mysimba blir nedstämda och deprimerade. Är man väldigt van vid den känslan och kanske inte har mycket annat att glädjas över utöver maten, så skulle jag säga att den effekten måste bli väldigt påtaglig. Det gäller att ha arbetat med sig själv och börja få fokus på annat än mat redan innan man påbörjar en behandling som denna.

Jag har så väldigt mycket glädjeämnen och saker att vara glad och tacksam över i mitt liv. Jag har intressen, bra jobb, en underbar sambo, vänner och en fantastisk familj. Maten är bara en av många "belöningar" som jag använt i mitt liv. För mig är mat något socialt och gott. Men jag har småätit och inte känt den där begränsningen riktigt innan, nu känns det som att jag inte kommer känna det där suget efter att ta nästa näve av ostbågarna ur påsen när jag väl börjat. Nu kan det vara så att några för smakens skull räcker, för jag "måste" inte. Det är en häftig känsla! 

Sedan har jag ju ett stort "Varför", en anledning till varför jag vill gå ner i vikt. Jag hoppas att viktnedgången kan påverka min fertilitet och framför allt att jag kan känna mig lättare. Min vikt är inte rolig för mina knän. Senast jag gick ner mycket efter min GBP var det helt fantastiskt hur jag flög upp och ner för trappor, hur jag kunde småspringa och hoppa, hur jag kunde röra mig över lag. Den känslan längtar jag efter igen.  

Det ska bli intressant när jag kommit längre in i behandlingen, hur den högre dosen kommer påverka mig. Läkaren sa att det kan vara så att jag kanske inte behöver ta full dos om jag redan nu märker så tydlig effekt. Men att jag ska testa mig fram och följa schemat med upptrappningen. Märker jag någon biverkning eller att det inte känns bra så ska jag ringa, så tar vi ett samtal.

Nästa uppföljning, om inget oförutsett händer, blir i april! Så nu får jag testa mina vingar ett tag.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fostervattenprov

 Den 16 maj var det dags för fostervattenprovet. Jag hade läst om det och kände mig trygg med överläkaren som skulle utföra det. En överläkare som forskat mycket och som är erkänt duktig på det hon arbetar med. Man ska vara noggrann med vem man ska få vård hos, framför allt när det är spåass känsliga grejer som ett fostervattenprov. Inför det här "ingreppet" hade jag också informerat Kvinnokliniken om att jag inte accepterade att den barnmorska som gjort KUB-testet skulle vara med på fostervattenprovet och gav feedback på hennes opersonliga och oproffsiga attityd. Så hon ersattes av en supertrevlig annan barnmorska som ställde exakt de där frågorna jag ville ha, som gjorde att jag kände mig trygg innan vi satte igång.  Överläkaren förklarade hur ingreppet skulle ske så att jag kände mig trygg med vad som skulle hända och började sedan att söka efter en bra plats att kunna sticka nålen som skulle gå igenom min mage till livmodern där de skulle suga ut fostervatten. Ingen bedöv...

Yesterday evening and glasses....

So, do they just like it or do they love it?! I think they really love and enjoy it! "Hey! May we have a little privacy please!" So these are my new glasses, they should be ready in the beginning of the coming week.

Gravid (skrivet 3 mars 2022, men publicerat 24 maj 2022)

Efter att ha varit barnlös, dvs inte blivit gravid trots försök, sedan augusti 2020 har det nu äntligen hänt! Jag är gravid!!! Igår 8/3 2022 åkte jag till Göteborg för att träffa en gynekolog som skulle kunna hjälpa mig att utreda varför jag inte blir gravid. Min egen förmodan - PCOS. Landstinget i  Jönköping vägrade ju att ens träffa mig pga för högt BMI.  Väl i Göteborg åkte jag förbi kliniken dit jag skulle. Jag kom dock inte fram eftersom det, som alltid, var vägarbete i Göteborg just där. Jag körde fel och kom ut i en helt annan ände av stan. Närmsta parkering - Nordstan. Fel sida av stan. Jag satte fart att gå mot adressen dit jag skulle. GPS:en sa 20 minuter. Det var 10 minuter tills jag skulle ha min tid. Stessad, genomsvettig och slut kom jag fram efter 20 minuter. Hade peppat mig själv hela vägen för att inte ge upp. Jag hade ju ett mål med varför jag hade tiden. Framme vid disken för att tas emot säger kvinnan att jag skulle vara på deras andra mottagning. 30 minute...