Fortsätt till huvudinnehåll

LCHF

Eftersom jag ska gå ner 11-12 kilo till operationen jag ska göra har jag nu börjat med LCHF, jag har kört det tidigare men det har inte funkat lika bra då för att jag har jag inte kört det lika strikt som nu. Nu kör jag ganska strikt LCHF och det ger resultat.

Jag började förra måndagen, dvs. den 18/11. Idag den 25/11 har jag gått ner 2,7 kg i vikt sedan starten! Det mest fantastiska är att jag inte känt mig hungrig eller så. Det enda är att jag avstår från kolhydratrik kost. Det jobbigaste för mig att avstå ifrån är bröd och potatis, främst pommes och chips. Godis har aldrig varit min svaghet, men däremot de saker jag just nämnt.


Det jobbigaste var de tre första dagarna måndag-onsdag. Jag riktigt kände hur kroppen skrek efter kolhydrater. Jag var dåsig och trött och otroligt hungrig hela tiden. Enligt LCHF-experter är detta väldigt vanligt och det man får göra är att helt enkelt fylla på med den mat man får äta tills man känner sig mätt, även vatten är viktigt. Det är alltså som riktig abstinens. Helt sjukt att kroppen är så sockerberoende. Jag har alltid varit dålig på att dricka tillräckligt mycket. Numera dricker jag lätt 2 liter om dagen utan problem. Även det tror jag gör stor skillnad.


Den största skillnaden som jag märker när jag äter tillsammans med andra är att jag aldrig blir trött efter maten längre. Senast hade vi familjemiddag i helgen då alla andra åt potatis och ris och annat till måltiderna. Jag höll tillgodo med sötpotasis ena gången och den andra med blomkålsris. De andra klagade på att de blev trötta efter maten, men det blir inte jag. Det är också riktigt kul att se, att kroppen inte reagerar på kolhydraterna  eftersom det inte finns så många i den kost jag äter. Den jobbigare biten vid middagarna var efterrätten. De andra åt glass och olika typer av mousse. Jag höll mig till vispad grädde och osockrade hallon. Jag måste hitta någon efterrätt som är mer festlig att äta än det. Men det är ett okej alternativ i brist på annat.

Hur som helst är jag stolt att kunna säga att jag nu klarat 2,7 kilo på en vecka i alla fall!





Kommentarer