Fortsätt till huvudinnehåll

Nytt år & Nya möjligheter


Helt galet att det redan är ett nytt år. 2013 har bara "försvunnit". Vart tog året vägen? Det har varit otroligt mycket plugg, jag har tagit mig igenom termin 2 och 3 av sammanlagt 6 terminer i utbildningen till personalvetare. Det har inte varit lätt och ärligt talat, eftersom jag inte är "superwoman" måste jag erkänna att det finns lite att ta igen tyvärr. Framför allt de senaste kurserna har varit tuffa.

I mars tog jag beslutet att gå en kom-igång kurs hos Friskis & Svettis för att testa en massa träningsformer och lära mig att träna på rätt sätt. Detta var otroligt lärorikt och roligt. Det ledde till att jag började träna regelbundet på gym och att jag skaffade ett årskort för träning.

I somras fick jag möjligheten att arbeta som behandlingsassistent, vilket har utvecklat mig som person och gett mig en annan syn på människor med helt andra livsöden än mitt eget. Jag har lärt mig att uppskatta saker som för mig alltid varit självklara. Saker som att ha en stabil familjerelation, en kärleksfull och trygg uppväxt, att inte behöva söka bekräftelse hos människor som inte gör mig gott, att ha fått slippa våld, kriminalitet, lögner och droger i min omgivning. Det är bara några få saker som jag måste känna mig mycket tacksam för.

Under året har jag för första gången varit i Schweiz igen efter att ha flyttat tillbaka till Sverige i maj 2011. Så två år fick det ta innan jag tog mig ner igen. Det var roligt, framför allt för att jag fick träffa min bästa vän och hennes barn.

Jag har blivit tillfrågad att vara brudtärna på min systers bröllop som infaller i augusti 2014, vilket gjorde mig otroligt glad. Hon har hittat en man som jag är övertygad att hon kommer kunna vara lycklig med och jag är så glad för deras skull. Utöver detta har jag tillbringat tid med familjen och hälsat på min syster regelbundet i Kalmar.

I slutet av oktober har jag bestämt mig för att ta steget mot en Gastric Bypass operation och jag kan bara hoppas att de problem som jag haft med vikten genom hela livet äntligen kan fås bukt på.

Utöver allt detta har naturligtvis också hänt många andra saker, bl.a. att jag fått lära känna nya vänner och bekanta och fått umgås med dem. Men jag skulle nog vilja säga att dessa varit de största händelserna under året och jag får säga att jag med tacksamhet och glädje kan se tillbaka på ett händelserikt år.





Gott nytt år och god fortsättning! / Mia




Kommentarer