Fortsätt till huvudinnehåll

Jobbet som behandlingsassistent

Nu har det gått en tid sedan jag skrev sist. Då hade jag precis påbörjat jobbet som behandlingsassistent och livet var i full rullning. Det är det fortfarande. Men på ett annat sätt. Jag känner att jag kommit in i arbetet och jag ser saker och ting lite annorlunda, inte sämre eller att min grundinställning skulle vara annorlunda, men jag känner mig inte så "fresh" längre som för några veckor sedan. Sedan jag börjat har det till och med kommit nya efter som jag fått visa saker och ting för, roligt, att som semestervikarie få ta ansvar inte bara antas "hänga på". När man varit på en arbetsplats ett tag ser man grupperingar, olika arbetssätt och börjar höra var konflikterna ligger begravna. Det är det som är mest intressant med att arbeta på ett nytt ställe, att se hur människorna fungerar där. Att jag sedan dessutom får arbeta med människor som kommer från en helt annan värld än min (nu menar jag ungdomarna) är också otroligt intressant.


Något jag stött på under tiden jag jobbat där är också en TV-serie som eleverna tittar på. Den heter Oz. Efter att ha sett delar av avsnitt ifrån den när jag arbetat, bestämde jag mig för att ta mig en närmre titt på den. Så jag satte mig hemma och började titta. Sammanlagt finns det sex säsonger av serien som handlar om ett högsäkerhetsfängelse i USA och fångarnas samt personalens öden. Den är otroligt spännande och bra och för oss människor som inte befinner oss i den kriminella världen. För oss kan det faktiskt vara ganska nyttigt att se en sådan serie. Men för de ungdomar jag arbetar med anser jag det vara förkastligt att titta på den. De lär sig hur man gör upplopp, hur man spelar ut olika människor mot varandra, hur man gör vapen och att det är coolt att använda våld och droger. Jag har påtalat detta på arbetsplatsen, men inget händer. Ska man inte kunna förbjuda ungdomar som ska lära sig rätt och fel att titta på sådant??? Nu har jag tittat på alla sex säsongerna, så jag vet vad jag snackar om och känner karaktärerna och handlingen väldigt väl och kan diskutera serien med killarna. Men jag tycker fortfarande att det är förkastligt att låta ungdomar titta på serier och filmer som lär dem om kriminalitet och våld när det vi vill uppnå faktiskt är att få dem till att bli goda samhällsmedborgare.

Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, kollegorna är goa och trevliga, men faktum är att vissa saker, som ovan nämnt tycker jag är absolut fel. Det jag tycker är allra bäst på arbetsplatsen är att vi har roligt tillsammans. Det skrattas och skojas mycket, troligen beroende på att jobbet i sig är ganska rått. Man måste lägga in humor för att orka med det helt enkelt.

Nu ska jag fortsätta att fixa här hemma. Men ville lämna lite fotspår såhär i sommarvärmen.

Ha det så bra! // Mia

Kommentarer