Fortsätt till huvudinnehåll

Schweiz

Ja mycket har hänt sedan jag skrev sist. Jag ska flytta till Schweiz tillsammans med min pojkvän Harro som jag blev tillsammans med för drygt 4 månader sedan. Var nere mellan onsdag och söndag förra veckan.

Tänkte berätta vad som hänt förra veckan nu när jag och Harro var nere i Schweiz.
Vi var där för att dels leta lägenhet och jag skulle på intervju på IKEA där. Vad gäller lägenheterna kollade vi typ på 7 stycken och bestämmde oss för en 4½ rums lägenhet i utkanten av Zürich. Lägenheten ligger 10 min från Harros jobb och får jag jobb på det varuhuset där jag verit på intervju så ligger det 5 min därifrån =P. I lägenheten har vi ett stort vardagsrum som ligger precis i anslutning till köket som ett stort rum, ett sovrum med badrum med dusch i anslutning, gästrum/mitt rum där jag kan ha alla mina målar och pysselsaker+ min säng som blir gästsäng, kontor/Harros rum där han kan ha alla sina teknikprylar + en extra bäddsoffa som vi kan använda oss av om vi har fler gäster och en ganska stor hall och en gästtoalett med badkar.

Den intervjun jag var på var för en tjänst som säljare (100%) på köksavdelningen på ett av IKEA varuhusen i Zürich. Den profilen de satt för den som skulle få tjänsten passade mig precis. De letade efter någon som har erfarenhet från avdelningen sedan tidigare, någon som vill utvecklas och som gärna rekryteras internt. Vad kan man säga? Handen i handsken. Hoppas verkligen jag får det, det vore sååå perfekt och det skulle betyda att jag får möjligheten att utvecklas. Jag har ju jobbat på köksavdelningen på IKEA Jönköping förut också och det är ett jätteroligt jobb. Gillar komplex försäljning och att ge bra service och få nöjda kunder. Känslan när jag var där var också jättebra, bästa intervjun hittills. Fick jättebra kontakt med både personalchefen och säljchefen som jag hade intervju med. Säljchefen var förresten Svensk också, kul =P. Så jag hoppas verkligen att jag får jobbet. Fick vara med ute på avdelningen och lära känna gruppen som jobbade, fick se på hur deras arbetssätt är och fick jättebra kontakt med dem också. Känns inte som att man släpper ut någon i butiken för att träffa gruppen om man inte är rätt säker på att man vill ha den. Så jag känner mig rätt säker, men inget är ju 100% förrän man har kontraktet i handen.

Så det är typ det som hänt. Tror jag kommer trivas jättebra i Schweiz, människorna har en livsglädje och spontanitet som jag saknar här i Sverige. "Sköt dig själv och skit i andra"-principen genomsyrar många Svenskars sinne och det finns helt enkelt inte i Schweiz. Människor är hjärtliga och hjälpsama. Så jag kommer att älska det.

På fredag går mitt flyttlass från Jönköping till Malmö för att lastas tillsammans med Harro's grejer på lastbilen som ska gå vidare till Schweiz den 26:e. Så julafton och juldagen blir hemma hos mamma och pappa. Sedan på annandagen åker vi allihop ner tillsammans till Malmö, jag i min bil, Harro i sin bil och Mamma och Pappa i lastbilen. Pappa har ju C körkort, så han kör hela vägen med våra grejer i lastbilen med mamma som sällskap. =) Den 28:e är vi nere sedan och ska lasta av och sedan åker mamma och pappa tillbaka med lastbilen till Sverige och jag och Harro är kvar och börjar packa upp.

Galet! Men kul!!! =)

Kommentarer