Fortsätt till huvudinnehåll

Den 22:e Februari 2006 (Dagen efter en shoppingrunda på A6)

Nu var det dags igen. Denna veckan har jag massor att göra, men orken att verkligen ta tag i saker finns inte. Jag har blivit så trött de senaste dagarna. Igår var jag och min klasskamrat Sofie på A6 och shoppade. Sammanlagt gjorde jag av med runt en tusenlapp. Pengarna går åt, men jag har inte varit och shoppat sedan innan jul. Så det var värt det. Det värsta med gårdagen var att jag fick exakt samma symptom på kvällen som innan jag fick influensa förra gången. Jag blev varm, snuvig, hostig, snurrig och extremt trött. Hoppas verkligen inte jag blir sjuk. Jag vill verkligen inte bli det igen. Har redan haft influensa två gånger nu. En gång ca. en månad innan jul och en gång strax efter terminsstart. Apropå influensa hörde jag vid frukosten idag att man diskuterade vad man kunde göra för att skydda sig från fågelinfluensan.

Alltså, ärligt talat.Tror du verkligen att det går att skydda sig från fågelinfluensan?

Jag tror ju inte detta måste jag ärligt säga. Blir man sjuk så blir man. Är man bara noggrann med att tvätta händerna när man kommer hem från att ha varit ute, är allmänt hygienisk och inte äter fågel så tror jag inte att det är någon större fara. Men det är ju vad jag tror. Men skulle jag bli smittad så är det väl meningen. Jag tror att det finns en mening med allt som händer, även om man som människa inte alltid förstår varför det händer. Som till exempel nu tre veckor innan jul. Då blev det kortslutning i en av spisarna där hemma. Hela köket brann och större delen av huset blev rökskadat. Hela mitt rum var fyllt utav sot. Allt var täckt med gråsvart damm. Det var som att gå in i en gråsvart öken. Vi fick slänga alla mina möbler, men det gick att sanera kläder, böcker och annat smått som jag ville ha kvar. Varför detta hände förstår jag inte. Men en aning har jag.

Jag tror att man genom motsättningar och svåra tider i livet blir starkare som människa.

Men efter denna händelse får man sig en ordentlig släng och man omvärderar saker och ting en del. Jag insåg att mycket av det materiella som man uppskattar och värderar högt i vardagen inte är något värt. Tänk om det hader varit mitt i natten. Tänk om ingen hade märkt något och hela familjen brunnit inne. Jag var nämligen inte hemma just när det brann. Jag var på en väns bröllop i Götebrog. Tänk om min familj inte funnits kvar när jag kom tillbaka. Inget vore så hemskt som om min familj skulle dö. Då hade hellre hela huset fått brinna ner än att familjen skulle skadas. Jag värderar min familj och vänner mycket högre och materiella saker mindre efter denna händelse.

Till dig som läser detta vill jag ställa några frågor.
Vad värderar du högst?:
  • Dina föräldrars hälsa eller din dator/bil/digitalkamera?
  • Din systers eller brors säkerhet eller dina märkeskläder/pengar/resor?
  • Dina far-/morföräldrars trygghet eller ditt jobb/utbildning?

Tänk efter ibland, för det är viktigt. Jag gör det inte alltid heller, men efter detta så gör jag det oftare. Lev väl och gör gott!

Kommentarer

Akiroth sa…
Bra skrivet:)